La Confederació Hidrogràfica del Xúquer (CHX) va dur a terme durant la setmana passada els treballs de retirada de la població de Azolla filliculoides que va aparéixer al llarg de quasi un quilòmetre de llit en el riu Xúquer, a l’altura de l’assut de Sueca.
Aquesta espècie exòtica de falaguera flotant, originari de Sud-amèrica, prolifera en aigües lentes i eutrofitzades i provoca l’aparició d’una capa verdosa en els trams de riu on s’acumula.
L’objectiu de l’actuació va consistir a retirar aquesta espècie invasora al més prompte possible per a evitar perjudicis mediambientals en les aigües.
En aquest sentit, cal assenyalar que es va treballar respectant en tot moment els cabals ecològics circulants pel riu Xúquer, alhora que garantint l’atenció de les demandes.
Origen de la Azol·la
Segons la informació recopilada des de la Comissaria d’Aigües de l’Organisme, la proliferació massiva d’aquesta espècie està relacionada amb les aportacions excessives de nutrients, com ara nitrogen i fòsfor. Les últimes precipitacions han pogut arrossegar al llit l’excés de nutrients provinents dels camps agrícoles de l’entorn.
D’altra banda, les altes temperatures també van poder afavorir un ràpid creixement de la azolla, que pot duplicar fàcilment la seua biomassa si les condicions de llum i nutrients ho permeten.
Cal recordar que, durant el mes de juny del passat any, aquest Organisme ja va iniciar una obra d’emergència per a la retirada de la població d’aquesta espècie després de rebre un avís sobre l’aparició d’una capa verda flotant en el tram final del riu Xúquer i constatar que, aigües amunt de l’assut de Cullera, existien uns 500 metres de llit ocupats.
Bones pràctiques agrícoles com a mesura de prevenció
Des de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer es recorda que els problemes més greus que es produeixen en la Demarcació, quant a la qualitat de les aigües, no tenen relació directa amb els abocaments puntuals, sinó amb abocaments difusos i de difícil control, que només es poden evitar amb unes bones pràctiques agrícoles.
En el document Protocol de prevenció, detecció precoç i control de Azol·la (Falaguera d’aigua) elaborat al novembre de 2020 pel Grup de Treball d’Espècies Exòtiques Invasores, Comité de Flora i Fauna Silvestres, integrat en el MITERD, se cita textualment que “per a evitar la proliferació de la Azolla es fa imprescindible l’establiment d’una zona d’amortiment en les conques d’alimentació dels embassaments, en la qual les labors agrícoles i ramaderes han de ser regulades de manera restrictiva, de manera que es disminuïsca o elimine completament l’aportació dels nutrients necessaris per a la supervivència i desenvolupament d’aquesta espècie».