ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
La Costera

Xàtiva ofereix una programació de Memòria Històrica amb commemoracions, presentacions de llibres i jornades

El bombardeig serà protagonista amb la jornada en record del fet, la presentació d’un llibre i la d’un còmic sobre la 49ª Brigada Mixta
admin
Por
admin
Poradmin
Follow:
Publicado enero 26, 2024
129 vistas
5 Min lectura
Compartir en:
8685 alfred boluda programacio memoria democratica 2024

L’Ajuntament de Xàtiva ha presentat aquest divendres la programació de Memòria Històrica per al primer semestre de l’any, en el qual destaquen els homenatges i commemoracions habituals als deportats xativins als camps de concentració nazi, a les víctimes del Bombardeig i a les víctimes del franquisme; així com la presentació de tres llibres i un còmic, unes jornades de Memòria Democràtica i Escola i la implantació de la ruta de la memòria.

«La memòria no solament és el record sinó que és un instrument de transformació del present. Recordar és una mesura que entra dins dels sentiments personals de cadascú, però també a nivell col·lectiu. Ens serveix per saber d’on venim, d’una família democràtica que lluita per la igualtat i per al llibertat», ha manifestat el regidor de Memòria Històrica Alfred Boluda, qui ha indicat que «aquesta és una programació variada i diversa que s’allargarà fins a maig però no quedarà ahi, perquè tenim altres coses plantejades per a finals d’any».

L’acte més proper en el temps tindrà lloc demà dissabte 27 de gener a la plaça de l’Arquebisbe Mayoral, amb l’acte-homenatge en record als huit xativins deportats als camps de concentració nazi, commemorant així el Dia Internacional en Memòria de les Víctimes del Nazisme. Participaran familiars de les víctimes, a les quals s’homenatjarà amb una corona de llorer.

L’acte en record de les víctimes del bombardeig de l’estació està previst per al diumenge 11 de febrer, a l’estació de tren, i en aquest sentit cal recordar que des de la passada setmana, i fins al 12 de febrer, es pot visitar a la Casa de Cultura l’exposició ‘Bombardeig’ amb documentació (en alguns casos inèdita) al voltant de d’aquell fatídic fet i del context de la Guerra Civil. També es presentarà un llibre amb aquesta temàtica: «Només una. Que si no, faré tard» (premi de Narrativa Ciutat de Sagunt), de l’escriptora xativina Begonya Chorques, qui el 3 de maig (19:30h, Casa de Cultura) presentarà aquest treball al voltant de la història d’aquest bombardeig perpetrat per l’aviació feixista italiana i que va ser conegut com ‘el Guernica valencià’.

Altre llibre serà presentat durant el mes de febrer (dissabte dia 17) també a la Casa de Cultura. Serà el cas de ‘Florencio Pla. La Pastora. La dignitat robada’, obra d’Elena Solanas, el qual tracta la història de l’últim maqui del País Valencià. I el 10 de maig (19:30h) es donarà a conèixer el llibre ‘Cuando ya no quede nadie’, d’Esther López Barceló, al voltant de la importància de la Memòria.

A més a més, està prevista per al divendres 19 d’abril (18:30h) la presentació del còmic ’49ª Brigada Mixta. Crónica de un soldado’, dels autors Jordi i Alain Pitarch Salvador. En aquest cas, el còmic té com a protagonista al seu pare, Manuel Pitarch qui tenia 21 anys quan va esclatar la Guerra i es va allistar al bàndol republicà, passant per la 49ª Brigada Mixta de l’Exèrcit Popular. El treball recull les seues vivències en la guerra, els llocs per on va passar, les batalles on va estar present i les anècdotes més destacades per a que els qui no van estar presents puguen comprendre el conflicte. A més a més cal destacar que el còmic finalitza, precisament, amb l’episodi del bombardeig de l’estació de Xàtiva l’any 1939.

A finals de març tindrà lloc, junt a l’escultura ‘En defensa de la vida’ ubicada a l’Avinguda Corts Valencianes, l’acte en memòria de les víctimes del Franquisme. S’aprofitarà la jornada per fer una visita guiada per la Ruta de la Memòria, la qual està a punt d’enllestir-se. Aquesta Ruta, impulsada des de la regidoria de Memòria Històrica i finançada per la Delegació de Memòria de la Diputació de València, compta amb un itinerari pels diferents espais de la ciutat que testimonien esdeveniments dins del context de la guerra civil espanyola a l’àmbit xativí.

A més a més, i per concloure la programació, els dies 25 i 26 d’abril està prevista la realització d’unes jornades de Memòria democràtica i escola a la Casa de Cultura i el CEFIRE; mentre que el 5 de maig se commemorarà el Dia d’Homenatge a les Víctimes Espanyoles del Nazisme, jornada per a la qual s’està treballant en algun espectacle vinculat.

Tags: Xàtiva

Lo + leído

Agenda esportiva d’À Punt en ràdio i televisió d’este cap de setmana

El programa Punt a punt, presentat per Luis Urrutia, oferix un nou cap de setmana…

Viajar a Argelia en ferry desde la Comunitat Valenciana: una opción cómoda y cada vez más demandada

Con el otoño ya en marcha y muchos residentes de origen argelino planeando sus desplazamientos…

L’Ajuntament de Xàtiva incrementa la seguretat de Bixquert amb patrulles específiques i controls policials permanents

L’Ajuntament de Xàtiva ha posat en marxa un dispositiu especial de vigilància i control a…

Otras noticias

Xàtiva recorda els referents valencians de la lluita LGTBIQ+.
ComarcalLa Costera

Xàtiva inaugura l’exposició a l’aire lliure ‘Una altra Història! Referents valencians de resistència LGTBIQ+’

Por Toni Cuquerella
Imatge de la reunió de l'alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà, amb representants d'Adif.
La Costera

Xàtiva i Adif avancen en la reordenació de l’estació davant l’arribada de l’AVE

Por Toni Cuquerella
1 Presentacion Nomade y Tierra Bobal Fest foto Abulaila 2
CulturarteLa CosteraLa Vall d'Albaida

Festival Nómade: la proposta musical i gastronòmica de la Costera i la Vall d’Albaida per a aquest cap de setmana

Por Javier
PiedraMoixent
AgronewsLa CosteraLa Safor

Las tormentas en La Costera y La Safor causan 9 millones de pérdidas en el campo

Por Redacción ComarcalCV
Punt d'informació del contenidor marró de Xàtiva.
La Costera

La recollida de residus orgànics serà una realitat a Xàtiva a partir de l’1 d’octubre

Por Toni Cuquerella
Vicent Boira, durant la seua intervenció en la jornada.
El ComtatL'AlcoiàL'Alt VinalopóLa CosteraLa Vall d'Albaida

La patronal tèxtil Ateval reuneix experts i empresaris per a debatre l’impacte del Corredor Mediterrani a les comarques centrals

Por Toni Cuquerella
Auditor
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?