El diàleg entre la tradició pictòrica espanyola i la irreverència de l’art pop pren des de hui els carrers de Xàtiva en una fita cultural sense precedents per a la ciutat. A les 19.30 hores, l’Espai Cultural Sant Domènec obre oficialment les portes a l’exposició ‘Equipo Crónica. Crònica d’un temps’, la retrospectiva més ambiciosa que s’ha dedicat al cèlebre col·lectiu valencià en els últims deu anys. L’acte, que comptarà amb les intervencions de l’alcalde Roger Cerdà, el regidor de Cultura Alfred Boluda i el comissari Pablo Camarassa, marca l’inici d’una mostra que ha requerit una ingent tasca de recopilació de peces provinents de més de vint col·leccionistes privats.
La proposta expositiva destaca especialment per mostrar com Rafael Solbes i Manolo Valdés van saber subvertir la història de l’art per parlar del seu present. Al Museu de Belles Arts – Casa de l’Ensenyança, el visitant pot continuar endinsant-se en el vessant més analític del grup a través d’obres que miren cara a cara al Barroc i al Segle d’Or. Peces icòniques com Meninas en el chalet o Menina I reinterpreten l’univers de Velázquez amb una mirada crítica, mentre que treballs com Aquelarre 71 o Torrijos y 52 más dialoguen amb la foscor de Goya i el neoclassicisme sota el prisma de la denúncia social. Aquest recorregut per la història de l’art es complementa amb la influència de la cultura visual del segle XX, on el cinema, la fotografia i el pop art més pur conviven amb el constructivisme en una mescla única que va renovar l’art espanyol de la postguerra.
D’altra banda, l’església de Sant Domènec es converteix en l’escenari de l’ambició plàstica del grup en els seus formats més grans. En aquest espai monumental s’exposen obres de gran format com les emblemàtiques La manifestació o Pícnic torero, testimonis de l’interès del col·lectiu pels llenguatges de la cultura de masses. Són peces que utilitzen l’estètica del cartellisme i la publicitat per retratar el context polític de la dictadura i la transició, demostrant que l’art pot ser un instrument de reflexió col·lectiva. L’exhibició es completa a més amb un espai dedicat a l’obra gràfica i la reproductibilitat tècnica, inspirat en les idees de Walter Benjamin, que posa de manifest la voluntat de l’Equipo Crónica d’acostar l’art a tots els estrats de la societat.
L’alcalde de la ciutat, Roger Cerdà, ha subratllat que aquesta mostra passarà a la història local i referma la voluntat de Xàtiva de ser un pol cultural de referència. En aquest sentit, el comissari Pablo Camarassa ha recordat l’exclusivitat d’aquesta cita, ja que és la primera vegada que una antològica d’aquest nivell surt del circuit de les grans capitals autonòmiques per instal·lar-se en una ciutat de les dimensions de Xàtiva. La mostra es podrà visitar fins al proper 26 de juliol i oferirà visites guiades tant per al públic general com per als centres educatius, garantint així que el llegat de Solbes i Valdés arribe a totes les generacions.
