L’Ajuntament de Cullera ha aprovat un nou paquet de mesures fiscals mediambientals que entraran en vigor a partir del 2026 per tal de fomentar l’autoconsum en habitatges unifamiliars i l’aposta per la mobilitat amb transport elèctric. Aquestes iniciatives són considerades responsables amb la salut ambiental de la ciutat i tenen com a objectiu frenar el canvi climàtic.
La primera d’aquestes mesures s’aplica en l’ordenança fiscal de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI). Amb aquesta nova ordenança, la ciutadania podrà tindre una bonificació per la instal·lació de plaques solars i sistemes d’aprofitament d’energia per a l’autoconsum. Concretament, aquests habitatges unifamiliars tindran dret a una bonificació del 50% en la quota íntegra de l’impost durant el primer exercici posterior al de la sol·licitud, un 40% de bonificació en el segon exercici, i un 30% en el tercer.
Tal com reflexa l’ordenança, seran beneficiàries d’aquesta deducció els immobles situats en sòl urbà, amb ús residencial habitatge, i que compten amb el corresponent certificat de final d’obra, així com la llicència de primera ocupació, o successives segons Decret 12/2021, de 22 de gener, del Consell. Aquesta bonificació s’aplicarà únicament a immobles d’ús residencial que no tinguen la consideració de divisió horitzontal.
En el cas de l’ordenança fiscal sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM), també conegut com impost de circulació, Cullera també aplicarà una deducció en l’impost del 100% per a motos elèctriques, del 75% per a vehicles 100% elèctrics i del 50% per als híbrids endollables o d’altra tipologia amb etiqueta zero. A més, cal assenyalar que aquelles persones amb una discapacitat superior al 33% estan exemptes d’aquest rebut, tal com ja s’aplicava.
La ciutadania interessada en beneficiar-se d’aquests tipus de bonificacions ha de sol·licitar-ho mitjançant la Seu Electrònica en l’exercici anterior. És a dir, aquelles persones que vulguen que se’ls aplique ja en 2026, hauran de sol·licitar-ho fins al 31 de desembre de 2025. La bonificació en l’IBI per instal·lació de plaques solars pot fer-se a través del tràmit en línia corresponent, i la bonificació en l’IVTM per vehicles elèctrics, endollables o amb etiqueta zero es pot fer a través de l’altre tràmit habilitat.