Tres anys després de la seua constitució el 14 de juliol de 2023, el govern de coalició format pel Partit Popular (PP) i Ens Uneix a la Diputació de València ha fet un balanç de la seua gestió. El president de la corporació provincial, Vicent Mompó, i la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, han qualificat el balanç de «positiu» i han destacat que la Diputació s’ha convertit en una institució «útil i valorada» que ha demostrat eficiència tant en el dia a dia dels pobles com davant els grans desafiaments.
En termes econòmics, l’executiu provincial ha mobilitzat una xifra històrica: 1.838 milions d’euros executats en només dos anys. En 2024 es van executar 883 milions i en 2025 s’ha arribat als 955 milions d’euros, cosa que representa 333 milions més que en l’exercici de 2021 i demostra l’esforç de la corporació provincial pel finançament de quilòmetre zero.
Autonomia municipal: el Pla Obert d’Inversions
El pilar de la relació amb els municipis durant aquests tres anys ha sigut el Pla Obert d’Inversions, dotat amb 350 milions d’euros per a ajuntaments i mancomunitats. Aquest programa ja compta amb més de 1.200 projectes aprovats amb una inversió global propera als 200 milions d’euros.
La vicepresidenta Enguix ha assenyalat que l’èxit radica en el fet que la Diputació «acompanya els municipis en el procés, assessora i reduïx la càrrega burocràtica», atorgant-los plena autonomia per a invertir en allò que realment necessiten, un criteri que se suma als més de 200 milions d’euros aportats al Fons de Cooperació Municipal per a inversió i gasto corrent.
Resposta d’emergència davant la tragèdia de la DANA
La legislatura ha estat profundament marcada per la DANA del 29 d’octubre de 2024. El govern de PP-Ens Uneix va reaccionar activant decrets i contractes d’emergència només 48 hores després de la catàstrofe, convertint la Diputació en la primera institució a reobrir ponts i carreteres destrossats per l’aigua.
A més de la reconstrucció física, s’ha donat una ajuda directa de 150 milions d’euros a les poblacions per a reactivar la seua economia (amb turisme i bons comerç) i s’ha treballat institucionalment perquè el Govern central reconeguera 28 municipis afectats que no s’havien previst inicialment.
“Sempre actuem fins on podem arribar amb els nostres mitjans; si vols, pots, ho hem demostrat en la dana; però ho estem fent ara també amb les platges. La ciutadania no entén de competències, entén d’acostar el muscle”, ha manifestat el president Vicent Mompó.
Una radiografia de la inversió àrea per àrea
L’informe extensiu presentat per Mompó i Enguix recull actuacions històriques en tots els departaments de la institució:
🚒 Emergències i Consorci de Bombers
S’ha dut a terme la major aposta inversora de la seua història per a modernitzar el cos, amb la renovació de vehicles i la incorporació de més de 240 nous bombers. Entre les infraestructures destaca el nou parc de bombers d’Alzira (equipat amb heliport de rescat) i la nova xarxa de bases per a brigades forestals, destacant la base d’Ademuz i les futures instal·lacions de Montserrat.
🛣️ Infraestructures i Carreteres
Juntament amb l’esforç de la DANA, la Diputació ha mantingut el seu full de ruta de millora viària. Destaca l’obertura del tronc principal de la CV-370 entre Manises i Riba-roja de Túria, el desdoblament d’una via de més de 20.000 vehicles diaris, la renovació de la CV-425 entre Buñol i Alborache (8 milions d’euros) i la passarel·la ciclopedestre de Sueca-Fortaleny, reconeguda internacionalment.
💧 Medi Ambient i Cicle de l’Aigua
S’ha consolidat una política de prevenció d’incendis a través d’un model pioner de pasturatge controlat i s’ha garantit la neteja de platges. En matèria d’aigua potable, la Diputació ha garantit el servici mitjançant l’empresa pública Egevasa per damunt de competències administratives.
🧠 Benestar Social, Igualtat i Memòria
- Teleassistència: S’ha licitat el contracte fins a 2028 amb una inversió de prop de 26 milions d’euros per a humanitzar el servici de 9.400 usuaris.
- Salut Mental: S’ha rebatejat l’històric centre de Bétera com a ‘Hospital de Salut Mental de Bétera’ per a evitar l’estigmatització.
- Igualtat: S’han duplicat els recursos per a la Xarxa contra la violència masclista (passant de 700.000 euros en 2023 a 1,6 milions d’euros), a més de 250.000 euros per a associacions.
- Memòria Democràtica: Les ajudes als ajuntaments per a restaurar espais de memòria (búnquers, trinxeres) pugen a 875.000 euros i les partides per a exhumacions i identificació de víctimes superen el milió d’euros en aquests tres anys.
💻 Innovació i Fons Europeus
S’ha creat un servici pioner d’Intel·ligència Artificial per a modernitzar la gestió local i s’ha presentat la marca SAC (Servici d’Atenció a la Ciutadania). Al mateix temps, la Diputació ha defensat a Europa una major participació de les institucions provincials en els fons de la UE i ha assessorat els ajuntaments en les seues agendes urbanes.
🎭 Cultura, Promoció del Valencià i Esports
La cultura s’ha descentralitzat a través de xarxes com el SARC in itinere, el MuVIM, l’ETNO i col·laboracions com Les Arts Volant. Així mateix, s’ha recuperat el Pla de Patrimoni (16 milions d’euros per a 45 actuacions) i s’ha impulsat el Pla de Trinquets amb 8 milions d’euros per a la pilota valenciana. En promoció lingüística, la Diputació ha passat a liderar iniciatives d’ús social de la llengua pròpia i el desenvolupament internacional del futur domini d’internet .val.
En conclusió, Mompó i Enguix han tancat aquest exhaustiu balanç reafirmant el seu compromís per «vertebrar la província perquè tots els municipis siguen iguals» i blindar les senyes d’identitat valencianes.
