ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
Valencia

Natàlia Enguix reclama des de Mèxic convertir la memòria democràtica en una qüestió d’Estat

Por
Toni Cuquerella
PorToni Cuquerella
Licenciado en Ciencias de la Información por el CEU San Pablo, completó también estudios de Historia en la Universitat de Girona. Desde sus primeros pasos en...
RSS
Publicado septiembre 7, 2026
117 vistas
3 Min lectura
Compartir en:
Acte de Natàlia Enguix a Mèxic.
Acte de Natàlia Enguix a Mèxic.

La vicepresidenta primera de la Diputació de València i responsable de Memòria Democràtica, Natàlia Enguix, ha defensat a Ciutat de Mèxic la necessitat que les polítiques de memòria esdevinguen una qüestió d’Estat de caràcter institucional, desvinculades de la lluita partidista. La representant valenciana ha participat en el debat de cloenda de les jornades sobre exili republicà, memòria i mobilitats forçades, celebrades al prestigiós Col·legi de Mèxic.

Enguix ha compartit taula de debat amb la investigadora de la UNAM Eugenia Allier i la professora de la Universitat Iberoamericana Mónica Acosta. Durant la seua intervenció, la vicepresidenta ha reflexionat sobre el paper de les institucions públiques en la recuperació de les històries familiars que van quedar silenciades i ha demanat aplicar a la memòria el mateix consens institucional que ja tenen les polítiques d’igualtat.

Evitar l’ús partidista i apostar pel finançament públic

La responsable provincial ha advertit que utilitzar la memòria com una eina d’enfrontament polític suposa un «mal servei» a la ciutadania, ja que pot acabar dividint la societat. «La memòria democràtica és una obligació moral que ha de formar part de les institucions i no tant dels partits polítics», ha afirmat Enguix, qui ha subratllat que la consolidació d’aquests drets requereix recursos econòmics sostinguts en el temps.

En aquest sentit, la vicepresidenta ha recordat el compromís pressupostari de la Diputació de València, que des de 2023 manté una partida anual superior als dos milions d’euros per a polítiques de memòria. Aquesta xifra se suma als més de 4,5 milions d’euros destinats des de 2015 als treballs d’exhumació de víctimes de la repressió franquista a la província.

Educació i joventut: el tancament del cercle de la memòria

Un dels eixos centrals del debat ha sigut la transmissió de la memòria a les noves generacions. Enguix ha insistit que les polítiques públiques no poden limitar-se a actes commemoratius, sinó que han de disposar de ferramentes didàctiques per a entrar a les aules.

Iniciatives com el programa La Memòria a l’Escola o el premi de literatura de no ficció María la Jabalina són alguns dels exemples citats per la diputada per a acostar el testimoni de les víctimes als joves. Per la seua banda, les jueves acadèmiques Eugenia Allier i Mónica Acosta han coincidit en la importància de reconnectar les experiències de violència i exili del passat amb els reptes i realitats del present.

Tags: Diputació de València memòria històrica Natàlia Enguix

Lo + leído

Ontinyent comptarà amb Ismael Serrano, Pepe Viyuela, Antonio Molero i Capella de Ministrers en la programació cultural de tardor

L'Ajuntament d'Ontinyent ha presentat la seua nova programació cultural municipal per a la tardor, una…

La caída del precio del aceite amenaza la rentabilidad del olivar valenciano antes de la recolección

La Unió Llauradora ha mostrado su profunda preocupación por la tendencia a la baja en…

Gandia impulsa su presupuesto para 2027 y ratifica su compromiso con la Vía Verde de la Safor

El Ayuntamiento de Gandia ha aprobado las líneas fundamentales de su Presupuesto Municipal para el…

Otras noticias

eliana
El Camp de Túria

El festival L’Eliana Cinema cumple una década de rodajes exprés con un homenaje a Fernando Tejero

Por Adrián Lupiáñez
Casas de Alboraia.
L'Horta Nord

Alboraia frena los pisos turísticos: suspende las nuevas licencias durante un año para proteger el alquiler residencial

Por Toni Cuquerella
moncadense
DeportesL'Horta Nord

El Torneo de Fiestas de Moncada medirá a los juveniles del CFS At. Moncadense y el Riba-Roja FS este sábado

Por Adrián Lupiáñez
paiporta
L' Horta Sud

Paiporta invierte más de 20.000 euros para combatir el calor en sus colegios públicos

Por Adrián Lupiáñez
Paqui Rondán.
El Camp de Morvedre

Sagunt concedeix la Medalla de la Ciutat a la Falla Luis Cendoya, Margarita Pín i Paqui Rondán

Por Toni Cuquerella
Paseo de la Alameda y Feria de Utiel.
Requena - Utiel

Feria y Fiestas de Utiel 2026: concierto de Funambulista, romería de la Virgen y programa completo de actos

Por Toni Cuquerella
ComarcalCV
Auditor
  • Quiénes somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Quiénes somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?