La comarca de la Vall d’Albaida ha tancat el mes de juny de 2026 amb un descens moderat en les seues xifres de desocupació, assolint un total de 4.456 persones inscrites com a demandants d’ocupació. Aquesta dada suposa una reducció absoluta de 128 persones respecte al mateix període de l’año anterior, quan el nombre de desocupats se situava en 4.584, cosa que representa una disminució de l’atur del 2,79% en el conjunt del territori. Per sexes, la desigualtat de gènere continua sent ben evident en els registres públics, ja que les dones conformen la gran majoria de les llistes de desocupats de la comarca amb un total de 2.822 demandants actuals , mentre que els homes es queden en 1.634 persones. Dotze mesos enrere, la desproporció era pràcticament idèntica, comptabilitzant-se 2.948 dones i 1.636 homes sense faena. L’evolució municipal reflecteix que aquesta caiguda s’ha recolzat fonamentalment en els principals nuclis de població, mentre que diverses localitats d’interior han patit augments en els seus censos laborals.
Ontinyent i l’Olleria tiren a la baixa de la desocupació comarcal
El motor principal de la reducció de l’atur a la Vall d’Albaida se situa clarament en les seues localitats amb major pes demogràfic. Ontinyent lidera la davallada absoluta de la comarca després de restar 59 persones de les seues llistes de demandants, fixant el seu volum actual en 2.193 desocupats enfront dels 2.252 registrats en el mateix mes de 2025. La caiguda a la capital comarcal ha afavorit de manera aclaparadora el sector femení, amb 53 dones menys inscrites , enfront d’una tímida reducció de només 6 homes. Per la seua banda, l’Olleria es consolida com el segon municipi amb millor evolució absoluta en registrar 48 demandants menys, passant de 477 a 429 desocupados en l’informe actual. En aquesta població, el descens també va tindre un component majoritàriament femení, registrant la sortida de 31 dones enfront de 17 homes de les llistes de desocupació.
Altres descensos significatius en el pla absolut s’han localitzat a Bocairent, localitat que va veure minvar el seu cens en 16 persones per a quedar-se amb 142 demandants actius. Albaida i Quatretonda van acompanyar aquesta tendència positiva registrant exactament la mateixa davallada de 13 desocupats cadascuna. D’aquesta manera, Albaida se situa ara amb 340 demandants i Quatretonda rebaixa el seu registre fins a les 65 persones. També cal destacar la reducció experimentada a Bèlgida, que va restar 10 persones al seu censo per a tancar amb 29 aturats, la qual cosa suposa una important contracció del 25,64% en termes relatius. Una millora rellevant es va viure de la mateixa manera a Beniatjar, que va passar de 13 a 7 desocupats, signant una retallada percentual del 46,15%.
Estabilitat absoluta a Benigànim i xicotets municipis
La nota de màxima estabilitat laboral en tota la comarca la posa Benigànim, municipi que ha clacat de manera exacta el seu registre global de l’any passat amb un total de 243 persones sense ocupació. Malgrat aquest equilibri perfecte en la xifra final, internament es van registrar moviments creuats, atés que la desocupació femenina va baixar en 5 dones mentre que la masculina es va elevar en la mateixa mesura de 5 homes. Un comportament idèntic de zero variació neta en el seu mercat de treball es va viure a Benissoda amb 21 aturats , Benissuera amb 9 , Aielo de Rugat amb 4 , Rugat amb 4 i Sempere amb 3 demandants actius.
Repunts destacats a la Pobla del Duc i Castelló de Rugat
A l’altre costat de la balança comarcal, la Pobla del Duc i Castelló de Rugat se situen de manera conjunta com els dos pobles que han patit el major augment absolut de l’atur en aquest període anual. Totes dues localitats van sumar 11 demandants a les seues llistes laborals. En el cas de la Pobla del Duc, el cens va créixer de 54 a 65 persones, impulsat principalment per un increment de 8 homes desocupats. Per contra, a Castelló de Rugat l’ascens —que va situar el seu total en 84 demandants enfront dels 73 de l’any anterior— va tindre una naturalesa completament femenina en sumar 12 dones en contrast amb la davallada d’un sol home.
Benicolet és un altre dels municipis que destaca negativament, registrant un augment de 8 demandants que eleva el seu total de 13 a 21 aturats. Aquesta variació es tradueix en una pujada relativa del 61,53%, el major increment percentual de tota la comarca, fruit d’incorporar 3 dones i 5 homes a les llistes del poble. Finalment, Aielo de Malferit també va veure créixer el seu nombre de desocupats en 7 persones, tancant juny de 2026 amb un total de 169 demandants , mentre que pobles com Fontanars dels Alforins i Guadasséquies van registrar increments lleugers de 3 aturats cadascun.