ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
Comarcal

Mompó i Enguix fan balanç del primer any de govern de la Diputació de València de PP-Ens Uneix i destaquen la «bona salut» del pacte

El primer exercici de la legislatura deixa un Pla Obert a quatre anys amb 350 milions d'euros, manté els 80 milions per al Fons de Cooperació i introduix ajudes per al cicle de l'aigua, patrimoni històric i trinquets
admin
Por
admin
Poradmin
Follow:
Publicado julio 16, 2024
43 vistas
13 Min lectura
Compartir en:
2836 vicente mompo natalia enguix
650x80_2_ola_CAS

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, i la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, han fet balanç del primer any del govern provincial que es va constituir el 14 de juliol de 2023.

En paraules de Mompó, “un govern sòlid, assentat sobre un clima de total confiança, en el qual tots els seus integrants compartim la visió municipalista de la política i la necessitat d’acostar la institució als alcaldes i alcaldesses”. Per a la vicepresidenta Enguix, “una Diputació entregada a les comarques i als municipis més xicotets, que treballa de manera transversal en un clima de confiança per un bé comú”.

En xifres, els primers 12 mesos de treball conjunt entre els populars i Ens Uneix deixen un Pla Obert amb 340 milions d’euros per als municipis i 10 per a les mancomunitats en el període 2024-27. El principal programa inversor de la Diputació, que es va aprovar sis mesos abans que l’últim pla de l’anterior govern, es complementa amb el Fons de Cooperació, que l’executiu de Mompó i Enguix manté amb els 80 milions d’euros anuals que va aportar la corporació provincial en 2022 i 2023, destinats a inversió o despesa corrent i amb un repartiment que “protegix els municipis més xicotets”.

A estes quantitats se sumen altres partides com els 10 milions per a recuperació del patrimoni històric, els vuit milions per a la rehabilitació de trinquets i instal·lacions esportives, i 2,3 milions per al Cicle Integral de l’Aigua, que s’afigen als més de 30 milions que al llarg de la legislatura es preveu que invertisquen els municipis en la millora de les infraestructures hídriques per a garantir este servici bàsic per a la ciutadania.

El president, Vicent Mompó, ha posat l’èmfasi en “la recuperació de la gestió que ens ha permés incrementar les línies d’inversió, però sobretot estar més prop dels alcaldes i alcaldesses en el seu dia a dia i facilitar-los les coses, amb el repte que puguen tirar avant tots els seus projectes i estos es traduïsquen en millores reals per a les seues veïnes i veïns”. “El nostre principal objectiu és que els ajuntaments no hagen de renunciar a les ajudes i els diners es quede als pobles, i per a això és fonamental la implicació de la Diputació en els procediments”, apunta Mompó.

El màxim responsable provincial ha valorat molt positivament les fites aconseguides en este primer any de govern, des de “la posada en marxa en temps rècord del major programa inversor en la història de la Diputació fins al manteniment d’una ferramenta molt important per als ajuntaments com és el Fons de Cooperació; sense oblidar que l’àrea de Carreteres ha desbloquejat la Ronda de Pedralba; que en Innovació s’ha potenciat el concepte de municipis intel·ligents i es treballa amb ells l’obtenció de fons europeus; i que la cultura s’ha convertit en un element vertebrador en el nostre territori, amb la itinerància dels espectacles i recursos culturals”.

Vicent Mompó ha ressaltat que la corporació que dirigix “ha obert les seues portes a tots els valencians i valencianes, donant a conéixer el nostre patrimoni i reforçant els senyals d’identitat en jornades festives com el 9 d’Octubre, les Falles o el Dia de la Constitució, i a través de les visites de ‘*Açò és la Dipu’, una iniciativa de l’àrea de Benestar Social”. Mompó ha posat en valor igualment la col·laboració en programes d’inclusió social com ‘Cuina que et Cuida’; la consolidació de la província com a seu de grans esdeveniments esportius; i “el treball de València Turisme en la redistribució de fluxos turístics per a projectar l’interior i l’ús de sensors intel·ligents per a millorar l’experiència del turista”.

Pla Obert d’Inversions

El Pla Obert de la Diputació de València és la principal demostració del present i del futur d’una corporació que “més enllà de la pluja de milions que anunciaven els nostres predecessors, vol que els diners es quede en els municipis”. Ho explica Natàlia Enguix, vicepresidenta primera i responsable de Cooperació Municipal, qui es mostra satisfeta “de l’acceptació que ha tingut este pla quadriennal que pretén llevar la pressió als ajuntaments i els deixa presentar els projectes en qualsevol moment, quan els tenen clars i no hi ha dubtes que són les actuacions que necessiten”. A partir d’eixe moment, “la Diputació rstà ací per a acompanyar-los en la tramitació i l’execució de les obres”, afig.

La vicepresidenta, al costat del mateix Mompó, va acompanyar a l’equip de Cooperació que dirigix Pedro Domingo en les diferents jornades comarcals en les quals es va convocar als responsables locals per a explicar-los el Pla Obert. “El resultat és que al llarg de l’estiu tindrem aprovats més d’un centenar de projectes, quan l’últim pla, a hores d’ara, no havia donat llum verda a cap sol·licitud”, apunta Enguix, qui insistix que “no cal esperar a un termini tancat o una convocatòria per a continuar presentant eixos projectes, que segons avança la legislatura s’aniran incrementant i executant, que és el nostre gran repte, millorar considerablement els baixos nivells d’execució d’anteriors plans”.

Natàlia Enguix ha repassat els primers projectes aprovats dins del Pla Obert, entre els quals destaquen actuacions de millora en el cicle de l’aigua dels municipis i en instal·lacions esportives, dos dels tipus de projecte incentivats en el nou pla d’inversions, que en general “promou les iniciatives innovadores, sostenibles i trencadores que servisquen per a transformar els nostres pobles i ciutats”. La vicepresidenta posa com a exemple els projectes urbanístics amb perspectiva de gènere, “la qual cosa coneixem com a urbanisme feminista i que impulsem per a tindre municipis més justos i habitables per a qualsevol persona”.

Infraestructures, emergències i innovació

El president Mompó ha repassat altres àrees de gestió en les quals s’han produït importants novetats en l’últim any. En el cas de Carreteres, l’àrea que dirigix la vicepresidenta segona Reme Mazzolari, “el pressupost s’ha incrementat de 57 a 64 milions amb una doble intenció: humanitzar la xarxa provincial tenint en compte les necessitats de les persones; i reforçar el Pla de Camins d’Interés Territorial que, sense ser vies principals, resulten de vital importància per a la comunicació entre els nostres pobles i comarques”. Quant a projectes, Mompó ha destacat “el desbloqueig de la Ronda de Pedralba, una actuació enquistada des de fa deu anys, i la finalització del desdoblament en la carretera de Manises a Riba-roja”.

També el Consorci Provincial de Bombers que dirigix Avelino Mascarell ha vist incrementat el seu pressupost fins a fregar els 94 milions d’euros. Amb esta partida, segons ha destacat el president, “hem posat el focus en la prevenció a través de la reorganització de les brigades forestals, s’ha començat a renovar la flota de vehicles i es traslladarà la nova Central Operativa de Bombers a Beniparrell, amb més de 6.000 metres quadrats de superfície i un important estalvi en els costos”.

En matèria d’Innovació, l’àrea que coordina Juan Ramón Adsuara “té la vista posada a convertir els nostres pobles i ciutats en espais intel·ligents, consolidant la posició actual de València com HUB innovador a nivell internacional”. A més, “ajudem els ajuntaments a gestionar l’obtenció de fons europeus i apliquem un concepte transversal de la innovació que pot aplicar-se a àmbits com el turisme o la lluita contra la despoblació”

Mompó s’ha referit també a l’aposta pel desenvolupament rural, amb iniciatives com el suport a emprenedors per a protegir l’hostaleria als pobles i ajudes als agricultors per al control de plagues. Altres polítiques de nou encuny són “l’impuls de la pilota com a esport autòcton, amb subvencions a la Federació i un pla especial per a la rehabilitació de trinquets, l’adequació de casernes de la guàrdia civil als pobles i la programació d’actes culturals en els municipis, que han pogut disfrutar i continuaran disfrutant de l’òpera amb ‘Els Arts Volant’, el piano amb l’Iturbi, el teatre de l’Escalante, la música del Etnomusic o les nostres bandes i exposicions amb el patrimoni artístic de la Diputació”.

Igualtat i memòria democrática

La vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, ha completat el balanç d’este primer any de gestió provincial amb el repàs a la resta d’àrees que coordina, a més de Cooperació. En el cas d’Igualtat, la Diputació “ha incrementat fins als 900.000 euros les ajudes als 236 municipis que integren la Xarxa contra la Violència de Gènere i ha duplicat les subvencions a les associacions, que es concedixen per concurrència competitiva i són prepagables”.

També en Memòria Democràtica s’ha produït un increment de les ajudes, que aconseguixen els 700.000 euros enguany per a la subvenció d’una trentena de projectes presentats pels ajuntaments; 200.000 euros de concessió directa per a ajuntaments i associacions en matèria d’exhumació i identificació; i altres 150.000 euros per als col·lectius memorialistes. En este sentit, Enguix ha posat el focus a “treballar la història amb perspectiva de futur, des de l’educació, el respecte i el coneixement, rescatant eixa part dels fets que algunes generacions desconeixen i que han de conéixer perquè no tornen a repetir-se”.

En resum, la vicepresidenta ha defensat “les polítiques progressistes que hem mantingut en la Diputació amb total respecte i col·laboració per part del president i l’equip de govern”. “Encara que l’oposició ha volgut fer veure que determinades àrees estaven en perill, la realitat és que les seues crítiques són absolutament injustificades i que estem destinant més recursos no sols a Igualtat i Memòria, sinó també a Diversitat i a Cooperació Internacional, on acabem de renovar les ajudes amb les agències de l’ONU en països en conflicte i altres ONG’s amb presència a la província”.

Finalment, la responsable de Cooperació ha fet referència a les subvencions per a la recuperació de patrimoni històric, tant civil com eclesiàstic, una línia que la Diputació ha tornat a activar sis anys després amb l’objectiu d’ajudar els municipis a adequar espais que poden convertir-se en “dinamitzadors de la vida social i econòmica dels nostres pobles”.

Tags: València

Lo + leído

Mor un treballador en la solsida d’un habitatge en obres a Ontinyent

Un treballador de 42 anys ha mort aquest divendres després de la solsida parcial d'un…

Catarroja recordarà la tragèdia de la DANA amb taulells que marquen el nivell màxim al que va arribar l’aigua als seus carrers

L’Ajuntament de Catarroja ha iniciat la col·locació d’un centenar de taulells ceràmics als carrers del…

La provincia de Alicante recupera la producción de brevas e higos y alcanza los 6,2 millones de kilos

Un invierno menos caluroso que el anterior, con lluvias que han caído de forma moderada…

Otras noticias

624f8901 038e 482d 92d8 76a8b231b1d0
Comarcal

Córdoba acoge el Seminario Internacional sobre el Pilar Europeo de Derechos Sociales en una Justa Transición Ecológica y Digital

Por Javier
Joanma Miguel (Compromís) y Paco Gorrea (PSPV).
Comarcal

El PSPV accede a la alcaldía de Llíria de la mano de Paco Gorrea relevando a Compromís dentro del pacto de gobierno

Por Toni Cuquerella
Elda.
ComarcalEl Vinalopó Mitjà

Elda instala las señales informativas de la Zona de Bajas Emisiones en los accesos al casco antiguo

Por Toni Cuquerella
image 21
ComarcalLa Marina Baixa

La Vila Joiosa celebra el concurso de pebrereta en su 25 aniversario

Por Redacción ComarcalCV
Ferrocarril entre Moixent i l'Alcúdia de Crespins.
Comarcal

Llum verda del Govern per a la segona via entre Moixent i l’Alcúdia de Crespins per a reforçar Rodalia i el Corredor Mediterrani

Por Toni Cuquerella
José Pla, president de Caixa Ontinyent, durant la jornada al Congrés.
Comarcal

Caixa Ontinyent reivindica en el Congrés el seu model de banca local i compromesa socialment

Por Toni Cuquerella
Auditor
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?