ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
La Ribera Baixa

Col·lectius ecologistes rebutgen el projecte d’extracció de sorres en Cullera

NULL
admin
Por
admin
Poradmin
RSS
Publicado septiembre 22, 2022
279 vistas
7 Min lectura
Compartir en:
Central nuclear de Cofrentes.
Central nuclear de Cofrentes.

NULL

Denuncien els impactes ambientals i socioeconòmics com l’agressió al banc de pesca perquè entenen la costa «com a espai de sol i platja, per sobre de tot»

Diversos col·lectius que integren la Comissió Ciutat-Port, entre els quals es troben Acció Ecologista-Agró, Per l’Horta, Ecologistes en Acció València i Terra Crítica, van presentar 11 al·legacions al Projecte d’extracció de sorres en aigües profundes de València i transport per a alimentació de platges i estudi d’impacte ambiental. Afirmen que «els impactes ambientals i socioeconòmics derivats són inassumibles i manquen d’una justificació científica fonamentada». És per això que, entre altres coses, han demanat al Ministeri per a la Transició Ecològica la retirada del projecte i la paralització de qualsevol actuació «que puga hipotecar una actuació global de llarg abast».

Entenen que «l’estat erosiu del litoral i, per tant, la regressió de nombroses platges de la Mediterrània espanyola és evident i, a cada cop que passa, més alarmant. L’alimentació d’aquests espais amb sorra extreta del fons marí s’ha instaurat dins del discurs polític i mediàtic com l’única solució a aquest problema». No obstant això assenyalen que «els antecedents i les evidències científiques suggereixen tot el contrari. Estem davant unes actuacions realment ineficaces, curterministes i sense cap perspectiva de futur, que requereixen grans inversions i sacrificis dins del teixit socioeconòmic que no podem assumir ni permetre’ns en el context d’emergència climàtica en què ens trobem».

Per començar esmenten «les nombroses deficiències mediambientals detectades en el projecte» que pretén extreure «una ingent quantitat de sorra» dels fons marins situats enfront de Cullera i enfront de la part marina del Parc Natural de l’Albufera de València, filtrar-la in situ per a eliminar els sediments més fins, i transportar-la a diferents zones de la costa durant 10 anys o més.

En aquest sentit, les rutes per al dipòsit del material alerten que «no contemplen els efectes negatius que es puguen desencadenar en zones de la Xarxa Natura 2000. Tampoc s’han avaluat correctament les afeccions sobre espècies protegides com la Baldriga Cendrosa (Calonectris diomedea), altres ocells marins i cetacis presents regularment en la zona».

A més a més asseguren que el projecte no té en compte acords internacionals com el Protocol de Gestió Integrada de les Zones Costaneres de la Mediterrània ni estableix seguiments a llarg termini, «tan necessaris per a aquesta mena de megaintervencions».

Pel que fa als perjudicis socioeconòmics, consideren que el projecte atempta contra la sobirania alimentària del nostre territori, ja que s’admet que es destruiran alguns dels caladors de pesca més importants de la Confraria de Pescadors de Cullera, qui ha estimat una reducció dels seus ingressos al voltant del 50%. «Aquest impacte, que suposarà una ferida mortal per a una activitat com la pesca tradicional, al projecte es valora com a una activitat residual, que hi suposa una clara declaració d’intencions: la costa com a espai de sol i platja, per sobre de tot».

També critiquen el que consideren falta de motivació del projecte: «la ineficàcia demostrada, a través de diversos informes i estudis acadèmics, de les aportacions de sorra en els trams previstos com a destí dels materials d’extracció».

Així manifesten que «a excepció dels qui prenen les decisions, per experiència, sabem que la sorra que serà dipositada a les platges tindrà una durada molt reduïda. Per tant, queda clar que no ens oposem a una possible regeneració de platges ‘a llarg termini’, tal com s’estableix de manera gratuïta en la justificació ambiental del projecte. Al contrari. Més bé rebutgem el balafiament de més de 1.200 milions d’euros amb impactes ambientals inassumibles».

Propostes

Sobre les propostes alternatives que s’han plantejat lamenten que «no han estat ni tan sols valorades en el projecte», malgrat estar basades en informes científics, Directives europees i recomanacions d’organismes internacionals com les Nacions Unides. Entre elles destaquen la mobilització dels sediments, la retirada d’infraestructures per a restablir en la mesura que sigui possible les dinàmiques costaneres o restauració ambiental per a promoure Solucions Basades en la Natura.

Finalment insisteixen que la previsió que fan de les conseqüències i inconvenients exposats «està completament subestimada, si adquirim una visió completa de la magnitud del projecte, ja que es troba vinculat a molts altres d’aportació de sorra a diferents platges (17 per ara), que evidentment revertiran en sinergies negatives no avaluades».

Alerten que és evident que els impactes no es poden analitzar de manera individual, i per això demanen en primer lloc, la paralització del procés que hauria de sotmetre’s a Avaluació Ambiental Estratègica i no a l’ordinària, juntament amb els diferents projectes de regeneració de platges dels quals ha estat separat amb la tradicional tècnica del “salsitxonament».

D’acord amb tot això, a més a més demanen al Ministeri per a la Transició Ecològica que promoga l’elaboració d’un pla integral per al conjunt de les unitats geomorfològiques afectades per problemes d’erosió i danys als ecosistemes litorals, tenint en compte el nou paradigma global sobre el medi físic provocat pel canvi climàtic. També, exigeixen una participació ciutadana real sobre el projecte esmentat amb la consegüent pròrroga del termini establert en el procés d’avaluació ambiental i l’obertura d’un procés ampli de consultes i debats que incloga a tots els agents implicats.

Tags: Cullera

Lo + leído

Ayudas de hasta 2,8 millones para Paiporta: así podrás proteger tu casa frente a futuras inundaciones

El Ayuntamiento de Paiporta ha presentado los detalles del Programa de adaptación al riesgo de…

Nuevo protocolo climático en la Diputació de València: así se regulará el teletrabajo y la asistencia según la alerta

La Diputació de València ha aprobado en su pleno ordinario de enero un protocolo interno…

Pillat l’amo d’un bar a l’Alqueria de la Comtessa: així espiava els seus clients als lavabos amb càmeres ocultes

La Guàrdia Civil ha arrestat un home de 48 anys a l'Alqueria de la Comtessa…

Otras noticias

1000126940
La Ribera Baixa

Cullera acogerá la III Bienal Mundial del Arroz del 15 al 18 de octubre

Por Redacción ComarcalCV
IMG3907.JPG
La Ribera BaixaVino y Gastronomía

Cullera presenta en Madrid Fusión el potencial culinario de su gamba blanca

Por Redacción ComarcalCV
8027 dos agentes de la guardia civil durante un servicio 8 865x518
ComarcalEl Camp de TúriaLa Ribera AltaLa Ribera Baixa

Seis detenidos en Alzira, Cullera y Nàquera por cultivo y tráfico de drogas

Por Redacción ComarcalCV
2024 07 31 nuevos vehiculos 05
La Ribera Baixa

Investigan la muerte de un niño de 13 años en Sueca tras la confesión del padre de un amigo

Por Javier
Monument a la Memòria Democràtica de Cullera.
La Ribera Baixa

De la repressió del franquisme a les dones als refugis antiaeris: Cullera presenta les seves II Jornades de Memòria

Por Toni Cuquerella
CS Cheste 3
La Hoya de Buñol - ChivaLa Ribera Baixa

Un solo médico atiende hasta 70 urgencias diarias en Cheste y Turís

Por Javier
Auditor
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?