L’Ajuntament de Xàtiva ha fet un pas de gegant per al seu futur patrimonial i cultural. La Junta de Govern Local ha adjudicat definitivament les obres de rehabilitació del Reial Monestir de Santa Clara, l’emblemàtic edifici (declarat Bé d’Interés Cultural) que es transformarà en el futur Centre Raimon d’Activitats Culturals (CRAC).
Els treballs han sigut assignats a la UTE formada per Estudio Métodos de la Restauración SL i Torrescámara y Cía de Obras SA per un import total de 9.327.737,46 euros (IVA inclòs). Després d’enllestir aquest tràmit administratiu, el consistori ja coordina els passos previs amb l’empresa de cara a uns treballs que, segons les previsions oficials, arrancaran el pròxim mes de setembre.
Un disseny prestigiós per al llegat de Raimon
El disseny del futur Centre Raimon d’Activitats Culturals porta la firma dels reconeguts arquitectes Ramon Esteve i Carlos Campos. El projecte planteja una intervenció integral sobre el conjunt monumental que respectarà escrupolosament la seua configuració històrica i arquitectònica, adaptant-lo alhora com un espai cultural de referència a escala valenciana i estatal.
Aquest nou espai cultural de Xàtiva tindrà com a eix central albergar el llegat del cantautor xativí Raimon. El CRAC naix amb la vocació de ser un centre destinat a:
- La investigació, creació i difusió de la cultura.
- La divulgació del patrimoni musical i literari valencià.
- L’organització d’exposicions, conferències, concerts i programes educatius.
L’entrada principal al recinte es mantindrà pel clàssic carrer Montcada, assegurant la restauració dels elements més significatius tant de la façana com dels interiors, connectant de ple el monestir amb el batec de la ciutat.
Un projecte amb la màxima puntuació tècnica
L’ambiciosa rehabilitació compta amb diferents vies de finançament. Entre elles destaca una subvenció d’un milió d’euros de la Diputació de València, emmarcada dins del Pla de Recuperació de Patrimoni Valencià. Cal assenyalar que la proposta de Xàtiva va aconseguir la màxima puntuació tècnica d’entre els 63 projectes que es van presentar a tota la província.
La valoració de l’alcalde: «Hui és un dia important per a Xàtiva perquè s’ha adjudicat una de les obres de major transcendència dels últims anys», ha manifestat satisfet l’alcalde de la ciutat, Roger Cerdà. El primer edil ha volgut destacar la doble vessant d’aquest repte: «Serem capaços de rehabilitar i posar en valor el Reial Monestir de Santa Clara i, al mateix temps, aconseguir un centre cultural de referència per al nostre territori».
