ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
La Safor

Amor prohibit sota el franquisme i memòria familiar: les obres triomfadores dels Premis Ciutat de Gandia 2026

Por
Toni Cuquerella
PorToni Cuquerella
Licenciado en Ciencias de la Información por el CEU San Pablo, completó también estudios de Historia en la Universitat de Girona. Desde sus primeros pasos en...
RSS
Publicado julio 14, 2026
359 vistas
4 Min lectura
Compartir en:
Vicent Enric Belda i Josep Maria Fulquet.
Vicent Enric Belda i Josep Maria Fulquet.

El prestigi de les lletres valencianes torna a brillar amb força a la Safor. L’Ajuntament de Gandia ha revelat aquest migdia els noms dels guanyadors dels Premis Literaris Ciutat de Gandia 2026, una de les cites més antigues i consolidades del panorama literari en la nostra llengua.

La regidora de Cultura, Balbina Sendra, i el director de l’Institut Municipal d’Arxius i Biblioteques (IMAB), Toni Ordiñana, han anunciat els veredictes dels jurats. Com és habitual, les obres seran publicades per Edicions 62. L’avançament de la decisió al mes de juliol té com a objectiu garantir que els llibres ja estiguen impresos i preparats per a la gran gala de lliurament, que se celebrarà el pròxim 20 de novembre com a colofó de la Tardor Literària de Gandia.

Un amor impossible marcat pel nacionalcatolicisme

El XLVIII Premi Joanot Martorell de Narrativa ha estat atorgat a l’escriptor d’Agullent Vicent Enric Belda per la seua novel·la Distreta solitud. El jurat, presidit per Pilar Beltran, ha valorat el retrat d’una època foscant i opressiva a través d’una corprenedora relació amorosa.

Distreta solitud s’endinsa en la vida de Fernando Martínez Ferri, un comerciant de taronges valencià que viatja entre Colònia i Lisboa, i Pepita Guillem, una jove de família benestant i profundament catòlica. Tot i que desitgen construir un futur junts, el matrimoni religiós previ de Fernando amb una ciutadana alemanya els aboca a una asfixiant lluita burocràtica contra l’Església.

A través de les cartes que Fernando escriu a Pepita entre els anys 1945 i 1958, el lector descobrix tretze anys d’esperança, dures renúncies i frustració. La novel·la teixix un ampli fresc històric on es contraposa l’Europa de postguerra amb una Espanya franquista dominada per la vigilància familiar i la moral catòlica més estricta.

L’autor: Vicent Enric Belda (Agullent, 1962) compta amb més de tres dècades de sòlida trajectòria literària. Guardonat anteriorment amb premis com el Valor o l’Alfons el Magnànim, s’ha consolidat com una de les veus més constants tant en narrativa d’adults com en literatura infantil i juvenil.

La radiografia implacable de la memòria generacional

Per la seua banda, el LXIV Premi Ausiàs March de Poesia ha recaigut en el barceloní Josep Maria Fulquet pel seu poemari País natal. El jurat encapçalat per Jordi Cornudella ha premiat una obra d’una gran profunditat discursiva.

Estructurat en dotze cants, País natal és un llarg poema on l’autor s’enfronta als seus propis orígens familiars per a oferir-ne un retrat col·lectiu i incisiu. La seua lírica connecta de manera explícita amb grans referents de la poesia universal com Dante, Shakespeare, Robert Lowell, Baudelaire o T.S. Eliot. Es tracta d’una reflexió profunda sobre la llengua, la descomposició i la memòria, oferint una radiografia lúcida del present.

L’autor: Josep Maria Fulquet (Barcelona, 1948) és un veterà de la poesia contemporània. Després dels seus primers títols en els anys setanta, ha viscut una fecunda maduresa creativa des de 2016, acumulant reconeixements de prestigi com el Carles Riba, el Miquel de Palol i el Pare Colom, als quals ara suma l’Ausiàs March de Gandia.

Una tardor literària de prestigi

Amb l’anunci d’aquestes dues signatures consolidades, la ciutat de Gandia reafirma el valor d’uns guardons que històricament han definit la qualitat de la literatura en català. Com ha recalcat el secretari dels jurats, Toni Ordiñana, la vàlua de les obres seleccionades i el prestigi dels jurats col·loquen de nou Gandia en el centre del mapa cultural de l’any 2026.

Tags: Gandia Josep Maria Fulquet Premis Literaris Vicent Enric Belda

Lo + leído

El alcalde responde a Pérez Llorca sobre el tijeretazo en la seguridad del MUVI por el robo del Tesoro de Villena: «Es una rotunda mentira»

Crece la tensión política e institucional tras el trágico robo del Tesoro de Villena en…

La Diputació de València recuperarà la memòria de l’exili valencià a Mèxic: «No volem una memòria guardada en arxius»

La política de memòria democràtica de la Diputació de València fa un pas més enllà…

Sagunt a Escena 2026: récord de aforo, 11.000 espectadores y cinco ‘sold out’ en el Teatro Romano

La 43ª edición del festival Sagunt a Escena ha cerrado sus puertas con un balance…

Otras noticias

Puerto de Gandia.
La Safor

Gandia lidera el repunte estival del paro en la Safor tras un mes de agosto con 294 desempleados más

Por Toni Cuquerella
PLEMANCOAPROVACIOEDILarxiu
La Safor

Tavernes invertirà 2 milions per reduir el risc d’inundacions adaptant la ciutat

Por Javier Ruiz
FOTO 1 8
La Safor

Detenida una pareja por sustraer joyas a ancianos dependientes en Piles, L’Alquería de la Contessa, Beniarjó y Gandia

Por Javier Ruiz
Las familias ya pueden pedir las ayudas municipales.
La Safor

Estalvia 30 euros per fill en la tornada a escola a Gandia: quins llibres i material es poden comprar amb el xec escolar

Por Toni Cuquerella
La Vuelta
DeportesEl Camp de TúriaL'Horta NordLa Hoya de Buñol - ChivaLa Safor

Puçol da el pistoletazo de salida de la 8ª etapa de la Vuelta hasta Xeraco

Por Adrián Lupiáñez
Comisaría de la Policía Nacional en Gandia.
La Safor

Detenidos tres jóvenes en Gandia por la presunta agresión sexual a una menor

Por Toni Cuquerella
ComarcalCV
Auditor
  • Quiénes somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Quiénes somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?