ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle
    • L’Horta Nord
    • L’ Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Deportes
  • Opinión
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
La Costera

Xàtiva presentarà la restaurada figura del ninot indultat més antic que es conserva

'El iaio' data de l'any 1943 i és obra de l'artista faller José García Tortosa 'Vèrnia'
admin
Por
admin
Poradmin
Follow:
Publicado noviembre 14, 2023
95 vistas
3 Min lectura
Compartir en:
6642 xativa iaio ninot indultat 1943

Aquest dijous 16 de novembre, a les 19:30 hores, tindrà lloc a l’espai cultural de Sant Domènec la presentació de la renovada figura del ‘iaio’, ninot indultat l’any 1943 i el més antic que es conserva a Xàtiva. L’acte és d’entrada lliure.

Aquesta figura obra de l’artista José García Tortosa ‘Vèrnia’ (1915-1966), la qual formava part del cadafal ‘Coses que passen’ de la plaça Màrtirs de la Revolució (actual falla Sant Jaume), ha estat restaurada per part de l’Institut de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València (UPV), entitat que ja va dur a terme la restauració de dos gegants del Corpus del segle XIX. Arran dels deficients mètodes de conservació i manipulació, el ninot presentava problemes estructurals d’inestabilitat i una sèrie de mancances, a la qual cosa se sumaven les xicotetes intervencions anteriors que infructuosament van tindre com a propòsit garantir la seua consistència material de manera temporal.

Durant l’estudi tècnic preliminar, iniciat a principis de 2022, es van identificar els diferents danys i alteracions que presentava l’escultura, vinculant-los als agents de deterioració més significatius. Amb això, es va procedir a la seua intervenció mitjançant processos de conservació curativa i restauració que han garantit l’estabilitat estructural de l’obra i recuperat la seua comprensió i llegibilitat.

L’obra, datada a principis de la dècada dels 40 del segle passat, és una escultura polimatèrica que es compon d’un esquelet de cartó al qual se li articulen el cap i les mans de cera i que, finalment, roman vestit amb roba i complements tèxtils de l’època. La figura està elaborada amb un mètode d’elaboració tècnic i material que ha caigut definitivament en desús, pel que era interessant conservar un dels pocs exemples de l’escultura festiva valenciana d’índole fallera que queden amb aquestes característiques.

Durant l’acte de presentació d’aquest dijous es comptarà amb una conferència del conservador i professor de la UPV Antoni Colomina, qui explicarà tot el procés de restauració d’aquesta figura del ‘iaio’.

La regidora de Cultura Festiva, María Beltrán, responsable d’aquesta iniciativa, ha valorat la intervenció: «per a l’Ajuntament de Xàtiva era molt important realitzar aquesta restauració, ja què es tracta de donar-li el valor que li correspon a una peça única que estarà en el MUF», referint-se al Museu Faller de Xàtiva. Beltrán ha explicat que «després de la seua presentació aquest dijous, -el ninot- es quedarà exposat en Sant Domènec fins al seu trasllat al museu faller amb la finalització de les seues obres».

Tags: Xàtiva
comarcalCV_300x600

Lo + leído

Bielsa exige el cese del diputado de Bomberos tras un mes de huelga en Valencia

El portavoz del PSPV en la Diputación de València, Carlos Fernández Bielsa, ha solicitado la…

Sagunto solicita la declaración de zona catastrófica por los daños de la tormenta

El Pleno del Ayuntamiento de Sagunto ha aprobado, de forma unánime, una declaración institucional que…

Orihuela mejora la recogida de basura con inversión de 1,2 millones

El Ayuntamiento de Orihuela ha dado un paso significativo en la modernización del servicio de…

Otras noticias

WhatsApp Image 2025 08 05 at 13.39.58
La Costera

Estabilizado el incendio forestal en Moixent tras la intervención del Consorcio Provincial de Bomberos

Por Redacción ComarcalCV
Los montes valencianos se encuentran en riesgo de incendios.
ComarcalEl ComtatL'AlcoiàLa CosteraLa SaforLa Vall d'Albaida

Alerta roja por riesgo extremo de incendios en las comarcas del sur de València y norte de Alicante

Por Toni Cuquerella
Dineres intervinguts en la operació realitzada a la Costera.
La Costera

Desarticulada una xarxa a Xàtiva que cobrava 350 euros per empadronaments falsos a immigrants

Por Toni Cuquerella
Imatge del projecte de la futura estació de l'Alcúdia de Crespins.
La Costera

Adif invertirà 17 milions en la remodelació integral de l’estació de l’Alcúdia de Crespins amb un nou edifici de viatgers

Por Toni Cuquerella
El quadre de Felip V torna a estar pentat cap per avall a Xàtiva.
La Costera

El quadre de Felip V torna a Xàtiva restaurat i cap per avall el dia que es commemora la crema de la ciutat del 1707

Por Toni Cuquerella
Presentació de la jorna de l'orgull LGTBIQ+ a Xàtiva.
La Costera

Una manifestació i una gran festa al Jardí de la Pau centraran les activitats de l’Orgull LGTBIQA+ 2025 a Xàtiva

Por Toni Cuquerella
Auditor
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
  • Somos
  • Publicidad
  • Contacto
  • Aviso Legal
  • Política de privacidad
  • Políticas de cookies
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?