Xàtiva celebrarà del 30 d’octubre al 8 de novembre de 2026 la cinquena edició de la seua Fira Borja. Enguany, l’esdeveniment fa un salt quantitatiu i qualitatiu en ampliar per primera vegada la seua programació a dos caps de setmana viscuts al voltant de la cultura, el patrimoni i la gastronomia de l’època renaixentista.
La regidora de Turisme, Raquel Caballero, ha explicat durant la presentació que l’objectiu és continuar enriquint un projecte «plenament consolidat» que busca posicionar la ciutat com a referent cultural i dinamitzar el teixit econòmic local.
I Concurs Nacional de Música Antiga i una oferta musical d’alt nivell
La música antiga serà el pilar central d’aquesta edició, destacant el naixement del I Concurs Nacional de Música Antiga Fira Borja, organitzat amb Joventuts Musicals de la Costera i el patrocini de Caixa Popular. El certamen, dirigit a joves intèrprets de fins a 25 anys, ha aconseguit 19 inscripcions de diferents punts d’Espanya i d’Amsterdam, aportant-li una dimensió internacional. La semifinal es farà el dissabte 31 d’octubre i la final el diumenge 1 de novembre al saló noble de l’Antic Hospital.
La cartellera musical inclou:
- Divendres 30 d’octubre: Concert inaugural «L’art de la variació» a l’església de Sant Feliu, amb l’organista Arturo Barba i el violinista Fernando Pascual, seguit d’una degustació de dolços tradicionals.
- Dissabte 31 d’octubre: «Santa Maria, música en temps de Jaume I», a càrrec de Capella de Ministrers al convent de Sant Domènec.
- Dissabte 7 de novembre: La nova «Ruta sonora per palaus i convents», amb microconcerts en espais habitualment tancats al públic com la sagristia de Sant Agustí, la casa natalícia d’Alexandre VI i el claustre de La Inmaculada.
- Diumenge 8 de novembre: L’activitat divulgativa «Coneguem l’orgue», a càrrec d’Arturo Barba, que clourà amb un tast de cervesa artesanal (La Socarrada i Er Boquerón).
Rutes, Cluedo històric i activitats de divulgació
Les propostes turístiques permetran redescobrir el llegat borgià mitjançant diferents formats gratuïts (amb reserva prèvia a [www.xativaturismo.com](https://www.xativaturismo.com)):
- Visites guiades: «Xàtiva, ciutat natal dels Borja» (31 d’octubre en castellà i 1 de novembre en valencià).
- Joc de misteri: Tornarà el popular Cluedo nocturn «Crim en la ciutat dels Borja» la nit del dissabte 31 d’octubre.
- Visites teatralitzades: «La Ruta Borja», a càrrec de Teatre de la Lluna, els dies 7 i 8 de novembre.
- A més, el convent de Sant Domènec acollirà les exposicions «Xàtiva i els Borja» (del 21 d’octubre al 8 de novembre) i «Vestint els Borja» (fins al 5 de novembre), aquesta última amb indumentària d’època recreada per l’associació Indumenta’t. L’Espai Borja estarà obert de franc i es durà a terme l’activitat escolar «Alexandre VI, un papa desmemoriat» per a l’alumnat de Primària.
Fira d’artesania, torneig d’escacs i 10 menús borgians
L’Albereda Jaume I acollirà la Fira d’Artesania durant el segon cap de setmana (del 6 al 8 de novembre), amb parades, ludoteca, atraccions de fusta i espectacles com cercaviles, malabars, foc, circ i contacontes. Com a novetat, el diumenge 8 de novembre se celebrarà el I Torneig d’Escacs Fira dels Borja, organitzat pel Club Ajedrez La Primitiva.
En la meitat gastronòmica, deu restaurants de Xàtiva (Ganesh, El Cullerot, Terrassa Sant Josep, Ca Conxa, Els Porxes, La Talaia del Castell, El Moncho, Public Lounge Mercat, Montsant i Euforia) oferiran menús especials de la Fira Borja per a arrodonir l’experiència dels visitants i veïns.








































