BANNER_CUIDAR_futur_980x90px (1)
sábado, 24 mayo de 2025
Suscríbete
ComarcalCV
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle de Cofrentes-Ayora
    • L’Horta Nord
    • L’Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja / Baix Segura
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Opinión
  • Deportes
Buscar
  • Culturarte
  • AgroNews
  • Explora
  • Colla
  • Arrels
  • Activos
Font ResizerAa
ComarcalCVComarcalCV
Search
  • Valencia
    • El Camp de Morvedre
    • El Camp de Túria
    • El Rincón de Ademuz
    • El Valle de Cofrentes-Ayora
    • L’Horta Nord
    • L’Horta Sud
    • La Canal de Navarrés
    • La Costera
    • La Hoya de Buñol – Chiva
    • La Ribera Alta
    • La Ribera Baixa
    • La Safor
    • La Serranía
    • La Vall d’Albaida
    • Requena – Utiel
    • Valencia ciudad
  • Alicante
    • Baix Vinalopó
    • La Vega Baja / Baix Segura
    • El Vinalopó Mitjà
    • El Comtat
    • L’Alacantí
    • L’Alcoià
    • La Marina Alta
    • La Marina Baixa
  • Castellon
    • La Plana Alta
    • L’Alt Maestrat
    • L’Alcalatén
    • Els Ports
    • El Baix Maestrat
    • Alto Palancia
    • El Alto Mijares
    • La Plana Baixa
  • Comunitat Valenciana
  • Opinión
  • Deportes
Tienes una cuenta? Sign In
Siguenos
© 2025 Estratega.es. All Rights Reserved.
La Costera

Xàtiva commemora els 200 anys de la creació de la seua província

NULL
admin
Por
admin
Poradmin
Follow:
Publicado diciembre 1, 2022
31 vistas
6 Min lectura
Compartir en:
El servicio eléctrico se ha recuperado en la Comunitat Valenciana.
El servicio eléctrico se ha recuperado en la Comunitat Valenciana.

NULL

Ajuntament i Amics de La Costera inicien el programa d’actes amb una exposició de documents històrics i un cicle de conferències

Aquest dijous el Museu de Belles Arts de la Casa de l’Ensenyança de Xàtiva ha acollit l’acte oficial de commemoració dels 200 anys de la creació de la Província de Xàtiva. Precisament aquest antic palau, fundat per l’arquesbisbe Mayoral, va ser la seu de la Diputació Provincial de Xàtiva durant el breu període de la seua existència (1822-1823).

El director de l’Arxiu Municipal de Xàtiva, Isaïes Blesa, ha fet una contextualització històrica explicant que aquella va ser «una estructura territorial a la que els liberals dotaren amb més atribucions per a ajuntaments i diputacions, i molt diferent a la que propiciaven els conservadors, amb un model més centralitzat i escasses competències per a ajuntaments i diputacions, buidant-los pràcticament de contingut polític i econòmic».

Per la seua banda, l’alcalde Roger Cerdà ha destacat que «pràcticament, aquesta unitat territorial i cultural es correspon amb allò que avui dia anomenem Comarques Centrals Valencianes». Per a Cerdà, «la província de Xàtiva no ha de ser vista únicament com un esdeveniment local, sinó com un fet històric que estreta els lligams entre municipis germans, els quals hem anat recorrent colze a colze el nostre camí en comú pel transcurs dels segles». L’alcalde ha afirmat que «conèixer i posar en valor la nostra història és una d’aquelles qüestions que són importants per al present i per al futur de la ciutat de Xàtiva».

Finalment, el primer edil ha conclòs reivindicant el manteniment de les competències judicials sobre violència de gènere per als jutjats de Xàtiva: «hem de seguir treballant, dia a dia, per posar en valor el pes històric de la nostra ciutat dintre del conjunt del territori valencià i reivindicar que aquest fet es tinga en compte en el moment actual, evitant la pèrdua de competències en matèries sensibles per al futur de la nostra ciutat i les comarques veïnes» ha reclamat Cerdà.

La secretària autonòmica, Elena Cebrián ha acudit a l’acte en representació del president de la Generalitat, Ximo Puig. Cebrián ha dit que la Província de Xàtiva «és un fet que té una rellevància històrica, política i també administrativa més enllà del que podríem pensar». La secretària autonòmica creu que «recuperar aquesta història ens fa a tots, a la societat valenciana, al País Valencià, més rics i més solvents, també en història i en patrimoni» i ha comentat que «aquesta efemèride encaixa en una etapa molt important, com és la del naixement de la Democràcia a Espanya», referint-se al període històric de les Corts de Cadis.

Finalment, el president de la Diputació, Toni Gaspar, ha destacat la importància històrica de la ciutat, dient que «ningú ha d’explicar que Xàtiva existeix, ja que la ciutat ha estat present en tots els esdeveniments històrics de la nostra província, de la nostra comunitat i d’Espanya», i ha citat el cas de la família Borja, els quals, segons el president de la Diputació, «foren els qui canviaren el món». També ha parlat del context històric de les Corts de Cadis com a «la primera ocasió que tingué Espanya de passar al món modern» enumerant tota una sèrie de llibertats reconegudes a la Constitució de 1812. El president ha finalitzat la seua intervenció amb una reflexió: «hem de saber més història per a comprendre què ens passa hui; com deia la constitució de Cadis en un dels seus articles, la política ha de servir per a fer feliç a la gent».

Finalitzats els parlaments institucionals, s’ha descobert una placa commemorativa a la façana del museu i s’ha inaugurat una exposició de documents històrics sobre la Província de Xàtiva que podrà visitar-se a la Casa de l’Ensenyança fins el 23 de desembre; una exposició coordinada per Sergio Rubio i Jorge Perigüell partint dels rics fons documentals i bibliogràfics que es conserven a l’Arxiu Municipal de Xàtiva. Paral·lelament, aquesta vesprada a les 19 hores, a la Casa de l’Ensenyança, arranca el cicle de conferències organitzat per Amics de La Costera, amb una ponència del director de l’Arxiu del Regne de València, Francesc Torres Faus, sobre les divisions territorials liberals i la província de Xàtiva.

De manera prèvia a la celebració de l’acte, el president de la Diputació, la secretària autonòmica, la diputada provincial i l’alcalde s’han reunit amb un grup d’advocats del partit judicial de Xàtiva, per atendre les seues reivindicacions respecte a la supressió de les competències de violència de gènere als jutjats de Xàtiva.

A l’acte han participat l’alcalde de Xàtiva, Roger Cerdà; el president de la Diputació de València, Toni Gaspar i la secretària autonòmica de Cohesió Territorial y Polítiques contra el Despoblament, Elena Cebrián.

Tags: Xàtiva
BANNER_CUIDAR_futur_300x600px
Fira del llibre_covercomarcal_cv_page-0001

Lo + leído

L’Ajuntament de la Vall d’Uixó reserva 64 places públiques en el nou centre residencial per a majors

Aquest divendres ha obert les seues portes el nou centre residencial per a persones majors…

El ministre Bustinduy posa Gandia com a exemple en la lluita contra l’intrusisme en els pisos turístics

“Gandia ha fet un treball exemplar en la lluita contra l’intrusisme, en les tasques d’inspecció,…

Organización y gastronomía: cómo acertar al planificar un evento

Cada vez que se organiza un evento —una boda, una celebración de empresa o una…

Otras noticias

Ponents participants en la jornada sobre l'AVE a Xàtiva.
El ComtatL'AlcoiàLa Canal de NavarrésLa CosteraLa Marina AltaLa Marina BaixaLa Vall d'Albaida

Xàtiva analitza l’impacte de l’arribada de l’Alta Velocitat a la ciutat i a les Comarques Centrals Valencianes

Por Toni Cuquerella
andor serie
La Costera

Xàtiva arriba a una galàxia molt, molt llunyana amb l’estrena de la sèrie ‘Andor’

Por Toni Cuquerella
7940 guardia civil ciberdelincuencia
La Costera

Detingut un estafador amb 57 requisitòries després d’una denúncia per frau a Canals

Por Javier
Roger Cerdpa, alcalde de Xàtiva
La Costera

Xàtiva liquida el pressupost de l’any 2024 amb un resultat positiu de 2,8 milions d’euros

Por Javier
Instalación de energía solar
El Camp de TúriaEl Valle de Cofrentes-AyoraEls PortsL'AlcalaténL'AlcoiàL'Horta NordLa CosteraLa SerraníaRequena - UtielValència

Foios, Requena, Llíria o Utiel, entre los 15 municipios que recibirán ayudas para energía térmica sostenible

Por Javier
Natalia Enguix i Roger Cerdà
La Costera

Xàtiva inaugura les jornades de Memòria amb presència de la vicepresidenta de la Diputació centrades en l’educació

Por Javier
Facebook Twitter Youtube Rss Medium
Mas contenido de ComarcalCV:
Welcome Back!

Sign in to your account

jruiz_q18990m4
Password

Lost your password?