I si juguem a ser enginyers?

0
1828

Soc d’una generació que s’entretenia amb qualsevol cosa, amb un tros de guix pintàvem una pista a terra per a jugar amb els cotxes de miniatura, amb pedres féiem una porteria per a jugar a futbol, convertíem un cabàs foradat en una cistella de bàsquet i utilitzàvem el paper d’alumini de l’entrepà per a elaborar una pilota i jugar amb ella. Sense voler, havíem posat en marxa el nostre enginy. Teníem la necessitat de jugar i divertir-nos, i amb l’enginy havíem creat els elements per a divertir-nos.

Els joguets tecnològics dels quals disposàvem en aquella època eren els clàssics cotxes amb un motor que quan xocaven amb un obstacle tornaven enrere i evitaven l’obstacle. Tot un misteri per a mi. La pregunta era, què té dins? Què el fa funcionar? Aleshores, vaig decidir crear (amb 5 anys) el meu propi departament d’I+D. El primer cotxe el vaig obrir a colps, el cotxe va quedar desfet, però vaig vore que hi havia una peça, amb uns cables i eixos cables anaven al compartiment de les piles. El segon cotxe ja el vaig obrir amb l’ajuda d’un tornavís.

Vaig ser un privilegiat en poder tindre un xicotet ordinador de 8 bits, connectat a un televisor en blanc i negre, amb el qual, de manera autodidacta, vaig aprendre a programar en llenguatge BASIC. Recorde el primer programa fet íntegrament per mi, era una simple calculadora, et demanava dos números i et preguntava l’operació que volies fer entre ells, tenia 11 anys. Després vingueren més programes, però el que més recorde era el de fer reproduir una melodia, amb so rudimentari de 8 bits, però la melodia sonava. En aquela època estudiava solfeig, i he de dir que per a un futur enginyer tècnic de telecomunicació és de gran ajuda estudiar música, ja que comences a entendre el món de l’acústica, les ones i els harmònics. Acabava de posar en pràctica tots els components d’un terme desconegut en aquella època: STEAM.

Fa uns anys que està implantant-se la metodologia STEAM, (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) amb la qual es pretén estimular estes matèries des de l’educació infantil fins a la secundària. Inculcar valors STEAM a la joventut incrementa la capacitat de pensar, de saber resoldre problemes, de donar una solució a un problema, de saber com funcionen les coses, de desenvolupar les seues capacitats intel·lectuals i artístiques.

Dins del camp STEAM es destaquen diverses matèries: la programació de videojocs, la robòtica educativa, impressió en 3D…

Amb la robòtica fomentes l’aprenentatge de la mecànica, electrònica i electricitat, conceptes científics que combinen les matemàtiques i la física. La impressió 3D, a banda de fomentar la creativitat artística, fomenta també la concepció espacial i vectorial. La programació de videojocs potencia la creativitat, ja que per a programar un videojoc has d’inventar-te una aventura per tal que el joc tinga sentit, a part de crear els decorats i espais on es desenvoluparà.

A dia de hui existeix una gran varietat de plataformes i jocs relacionats amb l’educació STEAM, alguns dels recursos són gratuïts i altres de baix cost. Però sobretot el que es necessita és imaginació, creativitat i enginy.

Juguem a ser enginyers?

Josep Vicent Alvarado, vicepresident AGITCV

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here